Luchtvaartmaatschappij Qantas is een stap dichterbij zijn doel: een non-stop vlucht tussen Sydney en de wereldsteden Londen en New York.
Syndney-Londen is het ultieme doel van Operation Sunrise (Operatie Zonsopkomst) van de Australische luchtvaartmaatschappij, bekend van de rood-witte vliegtuigen en de kangoeroe.
In 2018 werd Perth-Londen al gehaald. Indrukwekkend, maar nog niet de echte trofee. De afstand tussen Londen en Sydney bedraagt iets meer dan 16.898 kilometer. Sydney-New York is iets korter: 16.094 kilometer. Londen-Sydney duurt 17 uur.
Qantas wil dat doen met drie nieuwe Boeings 787-9 Dreamliner, die vanaf oktober geleverd worden. Maar in de eerste vlucht, van de fabriek in Seattle naar Sydney, zullen geen passagiers zitten, maar medici en andere experts, die de vlucht zullen ’testen’.
Hoe bevallen de verlichting en het eten en drinken? Hoe gedraagt de biologische klok van de mens zich en lukt het om te slapen tijdens zo’n lange vlucht? Dat zijn dingen die de experts zullen ervaren.
Relatief weinig passagiers in langste vlucht
In de 787-9's van Qantas is plaats voor tot 236 passagiers, wat betekent dat het een 'premium' vlucht zal worden. Om zo'n afstand in één keer te kunnen afleggen moet het vliegtuig extra grote brandstoftanks hebben. De afwerking van de vliegtuigen zal ook een rol spelen: luxe en met veel ruimte per passagier.
Tweemotorige widebody-vliegtuigen zitten in de lift. Ze kunnen steeds grotere afstanden afleggen, waardoor tussenstops op drukke 'hubs', zoals JFK, Charles de Gaulle, Heathrow en Schiphol niet meer nodig zijn.
Qantas overweegt ook sterk de aanschaf van de directe concurrent van de 787-9: de gloednieuwe A350-1000ULR van Aribus. Qantas is een grote klant van zowel Boeing als Airbus. De A350 van Airbus wordt door Singapore Airlines ingezet op de huidige langste route ter wereld: Singapore-New York.